Dia 23 de novembre de 2022: Amb l’alumnat del CFGS de Teatre de l’Institut Antoni de Martí Franquès de Tarragona vam aprendre a llegir els tres nivells de lectura de l’instal·lació “Dimonis” de Cabosanroque, el textual i racional, el sonor i més intuïtiu, i un de tercer que uneix els dos anteriors.
Amb aquesta identificació, i amb un treball previ fet a l’institut on s’havia parlat sobre art sonor i s’havien pogut veure alguns referents i conceptes, després d'assistir a un passi de “Dimonis” es va fer un taller d’introducció a l’art sonor de la mà de l’artista multidisciplinari Arnau Casanoves.
En el taller, amb un pedal de loops, instruments modificats i altres
aparells electrònics i objectes, es van poder fer un seguit de peces sonores
amb la col·laboració de l’alumnat i el professorat participant.
Valoracions de l'alumnat del CFGS de Teatre de l’Institut Martí Franquès:
"Dimonis és una instal·lació sonora de Cabosanroque, a partir de les
paraules de Jacint Verdaguer provinents de sessions d’exorcismes. L’exposició
es va dur a terme a l’antiga Tabacalera de Tarragona, en un espai que semblava
una mica abandonat. Aquesta exposició et feia passar per diverses emocions al
llarg de l’experiència.
Es tractava de diferents peces experimentals que produïen sons. Em va semblar interessant perquè em feia pensar en tot el procés de descobriment de sons, i amb aquests crear una experiència, un projecte. Perquè molts dels sons que vam sentir… no els havíem sentit mai. Em va agradar com es mantenia l’atenció de l’espectador amb diferents estímuls, però a la vegada se li donava temps per processar, mirar, intentar d’entendre el que estava passant.
L’espai et guiava segons volia. Vam poder experimentar el poder del so, com
reacciona sobre diferents objectes, com podem jugar amb ells per crear i
reflexionar sobre el nostre món. Personalment em va agradar l’exposició, també
era la primera que havia vist d’aquest estil , on el protagonista era el so.
Però em va costar d’entendre; tot i així, la tornaria a veure i personalment la
recomanaria, ja que és una experiència molt interessant.
Després de l’exposició, vam tenir l’honor de realitzar un taller organitzat
per Arnau Casanoves. En aquest taller vam crear uns efectes sonors a partir de
la nostra veu, algun instrument que havíem portat i objectes que ell mateix ens
va proporcionar. Va ser un bon treball en equip, enriquidor, diferent i
divertit. No vam poder escoltar el projecte final, però només per
l’experiència, ja ens vam quedar amb un molt bon sabor de boca.
L’Arnau ens ho va explicar tot molt bé i va fer una gravació de
deu minuts amb nosaltres. Em va semblar curiosa i interessant la seva forma de
treballar, normalment creiem que els sons només es poden apreciar si son bonics
però també podem fer art amb sorolls estranys que no trobem cada dia.
Experimentar. D’això es tracta. Aquest és el missatge que em va transmetre
l’Arnau. També va ser una experiència molt enriquidora on tots ens vam divertir
moltíssim mentre fèiem la peça, on tots vam poder intervenir d’alguna forma o
d’altra."
Aquí podeu escoltar el resultat del taller:
L'ambient es va relaxar amb les propostes tan engrescadores de l'Arnau, quan els infants van començar a tocar els instruments de música que ells mateixos havien portat (flautes, trompeta, violí, guitarra...) així com els artefactes que l'artista havia posat al seu abast.
Comentari dels mestres de l'Escola Cèsar August sobre l'experiència:
Els alumnes de 6è van
assistir a l'exposició "Dimonis" de Cabosanroque. Va estar una
experiència singular i va impactar força
amb els nostres nens i nenes.
Una exposició que ja
d’entrada els condicionava: havien d’entrar sense sabates i en un espai poc
convencional que va captar la seva atenció. Expressaven que era una exposició que anava canviant, que
no era únicament visual sinó que era també sonora, que barrejava estímuls
diferents (so, paraules, llum, vídeos…) i que
a més a més els provocava sensacions, emocions i
diverses impressions.
Ha estat una exposició
poc convencional amb un toc teatral, on es trobaven parts reals i irreals,
visuals i no visuals, i fins i tot de lliure interpretació.
En la segona part del
taller el nostre alumnat va elaborar una peça sonora, experimentant amb el so i amb objectes o instruments que
van portar de casa. Van gaudir de la producció de sons, del treball en equip i
de la peça final del resultat. Aquesta part més experimental va ser la part que
més els hi va agradar i amb la que es
van sentir més implicats.
Aquí podeu escoltar el resultat del taller:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada