divendres, 14 de juny del 2024

'Què és l'art per mi?' Lorena Casal a l'Escola Riu Clar

Durant els mesos de març i abril, l'artista Lorena Casal va treballar amb els alumnes de 5è de l'Escola Riu Clar en un projecte escènic sobre el significat de la paraula artista i com l'art forma part de les nostres vides. Els alumnes van estar treballant durant quatre sessions en un projecte escènic molt personal que es va presentar davant de la resta de grups de l'Escola La Floresta i de l'Escola Torreforta que van participar al projecte de l'Artista va a l'escola durant aquest curs escolar.

Objectius

  • Conèixer els diferents tipus d'art com les arts escèniques, escultòriques, visuals...
  • Reflexionar al voltant de què significa ser artista.
  • Reflexionar al voltant de l'impacte que té l'art en les vides de l'alumnat.
  • Potenciar la creativitat de l'alumnat.
  • Crear una obra conjunta per presentar en un acte comú a totes les escoles participants del projecte.

 

Primera sessió

Durant les sessions inicials, la Lorena va fer un primer contacte amb l'alumnat i els va plantejar la pregunta de "Qui sóc?" a l'alumnat, reflexionant sobre la seva identitat i com es relacionen amb l'art i la creativitat. Les diferents sessions del taller es van combinar entre el treball a l'aula i el treball escènic al gimnàs de l'escola.

 

Segona sessió

Durant la segona sessió, es va treballar al voltant de la pregunta "Què és l'art per mi?", i treballant a partir de les obres de diversos es van introduïr les diferents disciplines artístiques: des de les arts escèniques a les visuals, els diferents materials que s'utilitzen... també es va continuar amb el treball escènic al gimnàs, que a través de diferents propostes que llançava la Lorena, els nens s'expressaven i comunicaven les idees treballades a l'aula a través del cos.

 



Tercera sessió

A la tercera sessió, la proposta partia de "L'art a la meva vida" i convidava als nens a treballar a partir de fotografies que ells mateixos havien fet d'elements de la seva vida que consideraven representacions artístiques. El treball escènic es va centrar en representar aquestes formes, colors i el que els feien sentir aquestes imatges. Al mateix temps, s'anava construint l'estructura de l'espectacle escènic que van fer davant la resta d'escoles participants al projecte de l'Artista va a l'escola.



Quarta sessió

"Sóc un artista" era el motor de l'última sessió, en què es reflexionava sobre com tots podem ser artistes. També es va acabar de filar la composició de la peça per presentar-la a l'acte de clausura del projecte.

 



Clausura del projecte

La clausura d'aquest projecte es va fer de manera comuna amb la resta d'escoles dels barris de Ponent que van formar part del projecte: l'escola Torreforta i La Floresta. L'acte amb l'alumnat es va fer al gimnàs de l'escola Riu Clar, i allí cada grup participant va presentar els resultats del que havien estat treballant a classe: l'escola Riu Clar va representar l'obra que havien estat treballant amb l'artista Lorena Casal, i l'escola la Floresta i l'escola Torreforta van presentar el fanzine editat i van exposar els seus dibuixos resultat del taller amb l'Alba Domingo. L'alumnat de l'escola Riu Clar va poder representar la seva peça amb públic i l'ambient va ser molt participatiu i de celebració. 





Valoració de l'artista

L’experiència com a formadora ha estat molt enriquidora i amorosa. Des del primer minut el grup va estar predisposat molt positivament. Els nois i noies tenien moltes ganes de moure’s i jugar, que era un dels objectius principals del taller: expressar-nos i cercar maneres corporals d’expressar i comunicar.

Vam partir d’unes preguntes inicials sobre la identitat personal i els conceptes d’artista i art per anar recorrent-los mitjançant dinàmiques corporals, expressives i reflexives. Amb els materials que vam recollir de les sessions vam coreografiar una posada en escena que es va presentar el dia de la cloenda del projecte junt amb les dues escoles més participants: l'Escola La Floresta i l'Escola Torreforta. Els materials eren visuals: fotografies fetes per l’alumnat amb l’ajut inestimable de la seva mestra, la Ma José;  auditius: frases, idees, verbalitzacions, i físics: moviments i seqüències d’accions.

Van haver-hi molts moments emocionants dels quals en destaco l’energia i creativitat que es generava a cada proposta, les precioses fotografies fetes al voltant de la idea “l’art per mi és”, les expressions de sorpresa i fascinació quan van sentir les seves veus gravades, els nervis d’abans de sortir a mostrar la peça a l’escenari i la satisfacció quan van rebre l’aplaudiment del públic.

Crec que ha estat una experiència molt significativa per a totes i tots; hem repensat i reviscut la presència de l’art a les nostres vides i penso que això és quelcom que formarà part d’ells per sempre. Estic molt feliç i agraïda d’haver pogut viure aquest procés amb ells.

Valoració de l'Escola Riu Clar

Aquesta activitat de l’artista va a l’escola està dissenyada per facilitar a l’alumne una llibertat d’expressió artística. La Lorena ha buscat que els nenes i nenes gaudeixin amb les activitats plantejades, de la seva creativitat mitjançant el joc i l’expressió corporal. Els nens i nenes han pogut expressar mitjançant la música i la dansa emocions i sentiments que de vegades són difícils de transmetre amb paraules. Gràcies.


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada